data fotos 11-2014
fonts consultades:
Butlletí Patrimoni Ajuntament de Sabadell (Museus Municipals 2a edició)
www.aena.es/csee/Satellite/AeropuertoSabadell/en/Page/1048858951087//History.html
www.tirsabadell.cat/index.asp
www.aena.es/csee/Satellite/AeropuertoSabadell/en/Page/1048858951087//History.html
www.tirsabadell.cat/index.asp
Aeroport de Sabadell
La idea d'implantar un camp d'aviació a Sabadell va començar l'any 1910, després de la celebració del primer vol motoritzat a Barcelona.
Entre els anys 1925 i 1927 es va construir el primer aeròdrom al voltant de la masia de Ca n'Oriac i per la Festa Major de la ciutat de l'any 1931, s'hi va celebrar el primer festival Aeronàutic.
L'any 1931 l'Ajuntament determina la ubicació idònia per l'emplaçament de l'aeròdrom, l'entorn de Can Diviu i Can Miró del Pla, que tenia com a límits la línia dels ferrocarrils del nord, el riu Sec, la vinya Rodona de Sant Pau i Can Torres del Pla.
L'Aeroport de Sabadell es va inaugurar el 7 d'agost de 1934 i va ser una de les obres emblemàtiques del primer Ajuntament republicà d'aquesta ciutat. També es va considerar l'ús per l'Aviació Militar, amb la condició d'establir-hi una base a part per l'aviació civil.
Amb l'esclat de la Guerra Civil l'aeroport va ser militaritzar, condicionat i ampliat com a base de les Forces Aèries Republicanes (FARE).
La Subsecretària d'Aviació de les FARE, l'any 1937 hi va establir una Escola de Capacitació per a pilots.
La Torre Gorina construïda l'any 1880 sobre l'antic emplaçament de Can Deviu. En els principis de l'aeroport va ser utilitzada com torre de control.
(Mireu pàgina, masies de Sant Pau de Riu Sec)
L'any 1979 l'aeroport de Sabadell va ser obert al trànsit aeri nacional, internacional i vols esportius.
L'aeroport l'any 2013, va registrar un total de 27.737 operacions d'aeronaus.
Torre de control i edifici administratiu en l'any 2014.
El 70% de l'activitat de l'aeroport són les quatre escoles de pilots d'aviació i d'helicòpters, amb dues escoles de tripulació de cabina.
El 30% restant es reparteix entre vols de publicitat, fotografia aèria, taxis aeris, vols privats i institucionals.
La Fundació del Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC), du a terme activitats de restauració i manteniment d'aeronaus clàssiques.
Hi ha un projecte de la (FPAC), dins dels terrenys de l'aeroport per a construir-hi el Jardí Museu Aeronàutic de Catalunya.
flyingheritage.blogspot.com.es/p/blog-page_20.html
L'aeroport organitza visites guiades dins les instal·lacions, per alumnes d'escoles i per a adults.
La nova torre de control de 29 metres d'alçada, està adossada al nou edifici terminal. Inaugurat l'any 2016.
L'arsenal i polvorí
Sota el camp d'aviació entre finals del 1936 i a principis del 1937, es va construir aquest arsenal i polvorí en forma de ''U'', tipus búnquer amb tres galeries amb una doble sortida.
Va ser utilitzat per armar bombes i munició d'aviació, a on treballaven els artificiers de la Mestrança de les FARE (Forces Aèries Republicanes).
Acabada la guerra civil l'any 1939, les infraestructures del polvorí van utilitzades per les tropes franquistes.
Quan el polvorí queda en desús entre els anys 1956 i 1987, es reutilitza per al conreu de xampinyons.
Les entrades conserven les portes de ferro blindades originals.
Els estreps metàl·lics clavats als murs que veiem, van ser utilitzats com a safates per al conreu dels xampinyons.
Part central i el sud de la galeria transversal.
Camp de Tir
L'any 1954 es va fundar el Club de Tir Sabadell, amb grups de tiradors afiliats d'altres localitats i una delegació local del "Tiro Nacional de España" actualment (Real Federación de Tiro Olimpico).
Galeria 25 metres de distància, per a pistoles de 9 mm, estàndard, foc central i esportiva.
Galeria blindada de 25 metres de distància, per a modalitats de recorreguts i detectiu.
Galeria 25 i 50 metres de distància, per a modalitats olímpiques de carrabina, pistola lliure i armes històriques.
La idea d'implantar un camp d'aviació a Sabadell va començar l'any 1910, després de la celebració del primer vol motoritzat a Barcelona.
Entre els anys 1925 i 1927 es va construir el primer aeròdrom al voltant de la masia de Ca n'Oriac i per la Festa Major de la ciutat de l'any 1931, s'hi va celebrar el primer festival Aeronàutic.
L'any 1931 l'Ajuntament determina la ubicació idònia per l'emplaçament de l'aeròdrom, l'entorn de Can Diviu i Can Miró del Pla, que tenia com a límits la línia dels ferrocarrils del nord, el riu Sec, la vinya Rodona de Sant Pau i Can Torres del Pla.
L'Aeroport de Sabadell es va inaugurar el 7 d'agost de 1934 i va ser una de les obres emblemàtiques del primer Ajuntament republicà d'aquesta ciutat. També es va considerar l'ús per l'Aviació Militar, amb la condició d'establir-hi una base a part per l'aviació civil.
Amb l'esclat de la Guerra Civil l'aeroport va ser militaritzar, condicionat i ampliat com a base de les Forces Aèries Republicanes (FARE).
La Subsecretària d'Aviació de les FARE, l'any 1937 hi va establir una Escola de Capacitació per a pilots.
![]() |
Les línies discontínues corresponen al projecte de les noves pistes
|
![]() |
Aspecte de l'aeroport l'any 1953
Monòlit a l'accés de l'aeroport
|
La Torre Gorina construïda l'any 1880 sobre l'antic emplaçament de Can Deviu. En els principis de l'aeroport va ser utilitzada com torre de control.
(Mireu pàgina, masies de Sant Pau de Riu Sec)
L'any 1979 l'aeroport de Sabadell va ser obert al trànsit aeri nacional, internacional i vols esportius.
L'aeroport l'any 2013, va registrar un total de 27.737 operacions d'aeronaus.
Torre de control i edifici administratiu en l'any 2014.
Aparcament i restaurant
El 70% de l'activitat de l'aeroport són les quatre escoles de pilots d'aviació i d'helicòpters, amb dues escoles de tripulació de cabina.
El 30% restant es reparteix entre vols de publicitat, fotografia aèria, taxis aeris, vols privats i institucionals.
La Fundació del Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC), du a terme activitats de restauració i manteniment d'aeronaus clàssiques.
Hi ha un projecte de la (FPAC), dins dels terrenys de l'aeroport per a construir-hi el Jardí Museu Aeronàutic de Catalunya.
flyingheritage.blogspot.com.es/p/blog-page_20.html
Hangars d'avions i helicòpters
Aeronau d'extinció aèria d'incendis
Parc de bombers
Restaurant, torre de control i edifici administratiu.
L'aeroport organitza visites guiades dins les instal·lacions, per alumnes d'escoles i per a adults.
La nova torre de control de 29 metres d'alçada, està adossada al nou edifici terminal. Inaugurat l'any 2016.
L'arsenal i polvorí
Sota el camp d'aviació entre finals del 1936 i a principis del 1937, es va construir aquest arsenal i polvorí en forma de ''U'', tipus búnquer amb tres galeries amb una doble sortida.
Va ser utilitzat per armar bombes i munició d'aviació, a on treballaven els artificiers de la Mestrança de les FARE (Forces Aèries Republicanes).
Acabada la guerra civil l'any 1939, les infraestructures del polvorí van utilitzades per les tropes franquistes.
Quan el polvorí queda en desús entre els anys 1956 i 1987, es reutilitza per al conreu de xampinyons.
Entrada sud polvorí
Les entrades conserven les portes de ferro blindades originals.
Els estreps metàl·lics clavats als murs que veiem, van ser utilitzats com a safates per al conreu dels xampinyons.
Galeria sud
Galeria transversal sud
La part central galeria transversal
Galeria transversal nord
Part central i el sud de la galeria transversal.
Camp de Tir
L'any 1954 es va fundar el Club de Tir Sabadell, amb grups de tiradors afiliats d'altres localitats i una delegació local del "Tiro Nacional de España" actualment (Real Federación de Tiro Olimpico).
![]() |
Foto aèria del Camp de Tir de Sabadell |
Accés a les instal·lacions del Camp de Tir.
Galeria 25 metres de distància, per a pistoles de 9 mm, estàndard, foc central i esportiva.
Galeria blindada de 25 metres de distància, per a modalitats de recorreguts i detectiu.
Cabines de tir
Galeria 25 i 50 metres de distància, per a modalitats olímpiques de carrabina, pistola lliure i armes històriques.
Galeria de 10 metres de distància, per a pistoles d'aire.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada